تاریخ 1397/02/24         ساعت 15:39     گروه خبری داستان های امید

نهال دانش آموز 16 ساله افغان است که به همراه پدر و مادر و برادر چند ماهه اش ، بعد از حمله تروریستی طالبان در سال 2006 به هرات ، به عنوان پناهجو به ایران آمد .
تصویر نهال دانش آموز 16 ساله افغان است که به همراه پدر و مادر و برادر چند ماهه اش ، بعد از حمله تروریستی طالبان در سال 2006 به هرات ، به عنوان پناهجو به ایران آمد . او و خانواده اش همانند سایر خانواده هایی که در ماه آوریل آن سال جلای وطن کردند در یکی از مهمانشهرهای ایران در استان مرکزی اسکان داده شد. یکی از چالش هایی که آوارگان افغان پیوسته با آن مواجه بودند تامین هزینه و امکان ادامه تحصیل فرزندانشان در ایام اقامت در سایر کشورها به خصوص ایران بود . برای بسیاری از دختران افغان که طعم تلخ آوارگی را چشیده اند ، به دلیل تنگدستی خانواده ها ، حضور در کلاس های درس ، تنها یک رویا محسوب می شد ...
ایران قریب به 30 سال است که پس از اشغال توسط اتحاد جماهیر شوروی و حمله طالبان پذیرای پناهندگان افغان می باشد. بسیاری از پناهندگان عراقی نیز درخلال درگیری های مختلف آن کشور طی دهه 1980 میلادی (1369-1359 هجری شمسی) به ایران پناه آوردند. عده کثیری از کردهای عراقی در طول جنگ اول و دوم خلیج فارس از شمال غربی ایران درخواست پناهندگی نمودند. کمیساریای عالی در امور پناهندگان و برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد کمک خود را از دهه 1980 میلادی برای پناهندگان افغان و از سال 1991 میلادی (1370 هجری شمسی) برای پناهندگان عراقی آغاز نمودند.
بر اساس درخواست دولت جمهوری اسلامی ایران برنامه جهانی غذا با ارائه کمک‌های غذایی به پناهندگان افغان و سپس پناهندگان عراقی فعالیت خود را در ایران از سرگرفت و مجموعه بانک تجارت نیز در قالب مسئولیت‌های اجتماعی خود به عنوان بانک برتر ارائه خدمات مورد نظر این سازمان انتخاب شد و سپس تفاهمنامه‌ای را با آژانس برنامه جهانی غذا (WFP) برای صدور کارت جیره ارزاق پناهندگان، منعقد کرد.